zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kam hlásit černé skládky či poškozené značení, se kterým se setkáte na dovolené?

11.08.2019
Technologie
Odpady
Příroda
Ekologická dovolená, cestování
Kam hlásit černé skládky či poškozené značení, se kterým se setkáte na dovolené?

Tuzemskou dovolenou Češi rádi tráví v přírodě. I proto byl vloni nejnavštěvovanější letní destinací Jihočeský kraj s rozsáhlými rybníky a šumavskými lesy.

Kromě krás české krajiny však během dovolené turisté často narazí i na černou skládku, nebezpečný suchý strom nebo poničené turistické značení. S čím si lze poradit bez pomoci a kdy je naopak třeba nález hlásit?

Černé skládky drží prvenství

Zahozený obal od brambůrek při vycházce lesem nepotěší, proto by mělo být samozřejmostí ho hodit do nejbližšího koše. Pokud je, především na odlehlejších místech, koš přeplněný, je vhodné o tom informovat příslušnou obec nebo správu parku. Závažnějším problémem jsou však především nelegální skládky, které v odlehlejších místech vznikají. Mohou to být pytle s nebezpečným obsahem nebo jakýkoliv jiný odpad, který vyžaduje odbornou likvidaci - staré elektrospotřebiče, nepotřebné vybavení laboratoří, stavební suť apod. Nelegální skládky se často plní i pneumatikami - jen letos na jaře jich dobrovolníci v rámci akce Ukliďme svět, Ukliďme Česko nasbírali téměř 18 000.

,,Z celkové množství 2 400 tun odpadu se nám podařilo 500 tun vytřídit - včetně pneumatik, které přitom lze bezplatně odevzdat na sběrné místo," říká za organizátory akce Miroslav Kubásek. Už jen za ,,minimální" provinění - odpadky odhozené v lese - přitom provinilci hrozí pokuta až 15 000 Kč.

Příroda si někdy neporadí

Suché počasí a kůrovec poznamenaly značnou část českých lesů a lesníci nemohou s odstraňováním škod vždy obsáhnout všechny turistické trasy. Suché stromy v minulosti napadené kůrovcem již navíc nemusí být podle novely lesního zákona ihned odstraňovány. Vlastník lesa ale stále musí vyhledávat a těžit ty stromy, ve kterých se kůrovec právě nachází. Drobnější větve lze na výletě z cesty uklidit, u větších je ale bezpečnější se o to nepokoušet, raději problém nahlásit a přispět tak k monitoringu kůrovcové kalamity.

Do úklidu se není vhodné pouštět ani v případě, když turista na procházce narazí na uhynulé zvíře. Sraženého ptáčka u cesty není nutné hlásit, avšak větší mršina už by mohla znamenat i třeba infekční onemocnění a je lepší o ní informovat příslušné myslivecké sdružení.

Únava materiálu i vandalismus

Obzvlášť v CHKO a rezervacích se může stát, že turistu na odlehlejším místě překvapí uvolněný kámen ze skály, podemletý břeh, rozbitý můstek nebo stržená lávka přes potok. Tyto problémy může způsobit i jedna větší průtrž, proto není na místě spílat správě oblasti, ale raději nález nahlásit. A i zde platí, že je nebezpečné se pouštět do opravy mostu svépomocí nebo vracet uvolněný balvan na jeho původní místo.

Určitou odvrácenou stranou turismu je pak vandalismus. Častým cílem jsou turistická značení, odpočívadla a další zázemí. Nečitelná či zničená turistická značka dokáže zkomplikovat výlet, proto je vhodné její poškození vždy nahlásit. Nelze spoléhat na to, že ,,už o tom určitě někdo ví" - lepší je upozornit dvakrát, než ani jednou.

Kam nahlásit problém?

Možností, jak a kam problém nahlásit, je několik, a odvíjí se od typu nálezu a jeho lokality. Problém v CHKO řeší správa konkrétního chráněného území, přičemž kontakty na jednotlivé národní parky a rezervace jsou k dispozici na internetu. Nálezy v katastrálním území obce včetně lesa lze nahlásit na příslušný obecní úřad. V době dovolených však nemusí být nikdo k zastižení a problém tak často ,,vyšumí".

Řešením pak může být mobilní úklidová aplikace, jejichž obliba v Česku roste. Potvrzuje to i Ondřej Švrček ze Zlepšeme Česko: ,,Lidé ve městech a obcích mají zájem problémy kolem sebe aktivně řešit a zapojovat se do dění v obcích. Díky mobilním telefonům s fotoaparátem je velmi jednoduché vyfotit a nahlásit jakýkoliv problém, ať už jde o černou skládku, poničenou lavičku nebo spadlý strom." Výhodou aplikace je její celorepubliková působnost i to, že u nahlašování probíhá kontrola. Dispečer, případně operátor tedy podnět vyhodnotí a posléze ho pošle kompetentní osobě, která ho může řešit.

Přínos mobilních aplikací pro nahlašování problémů vnímá i František Brož z Asociace moderně komunikujících samospráv (AMKOS). Celou řadu podstatných problémů by občan nenahlásil, protože není zvyklý volat na technické služby, chodit na úřad nebo volat správci parku. Takto bariéra osobního kontaktu u mobilních aplikací jako Zlepšeme Česko odpadá a problémy jsou rychle řešeny. To je u závad ohrožujících život nebo majetek klíčové."

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
31
10. 2019
31.10.2019 - Seminář, školení
Praha, Konferenční centrum VŠCHT, Kolej Sázava
5
11. 2019
5.11.2019 - Seminář, školení
Brno, Kongresové centrum BVV
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí