zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Probíhá marketingový i soutěžní ročník projektu EDEN

17.06.2019
Ekologická dovolená, cestování
Probíhá marketingový i soutěžní ročník projektu EDEN

 Přihlášky je možné podávat do 24. 6. 2019.

Projekt EDEN (European Destinations of Excellence), jehož hlavním cílem je podpora udržitelného cestovního ruchu ve státech Evropské unie, se letos v českém prostředí věnuje dvěma důležitým aktivitám. Marketingově se zaměřuje na minulé vítěze a pomáhá s jejich zviditelněním, zároveň projekt realizuje také soutěžní ročník. Tématem letošní soutěže je lázeňství a well-being turismus.

V České republice zajišťuje projekt European Destinations of Excellence (EDEN) agentura CzechTourism a to jak marketingový, tak soutěžní ročník. Letos se EDEN věnuje oběma aktivitám. Projekt přispívá k regionálnímu rozptylu turistů mimo běžná turistická centra a jeho hlavní myšlenkou je udržitelnost cestovního ruchu. Destinace, které se do projektu zapojují, musí vždy splňovat požadavky udržitelného cestovního ruchu, podmínkou účasti v soutěži je nastavení parametrů daného produktu, které umožňují regulaci negativních jevů a dopadů turismu. Zároveň je nezbytné, aby byla dodržena jedinečnost produktu a také, aby byl duch místa založený na přírodních, kulturních nebo spirituálních aspektech a jejich obnovitelném využívání.

Marketingový ročník projektu European Destinations of Excellence (EDEN) má za cíl zvyšovat povědomí o destinacích, které v minulých letech uspěly v soutěžních ročnících. Součástí projektu jsou marketingové aktivity, které CzechTourism za podpory Ministerstva pro místní rozvoj organizuje pro minulé vítěze. Soutěžní ročníky v České republice probíhají od roku 2008 a prestižní titul excelentní evropské destinace získalo prozatím celkem šest subjektů.

Posledním vítězem soutěže se stala destinační agentura Orlicko a Podorlicko, která do soutěže vstupovala s produktem ,,Zámky na Orlici" v roce 2017. Tématem tohoto ročníku byl jedinečný kulturní produkt a jeho nabídka musela být řízena s ohledem na ochranu prostředí a na potřeby nejen návštěvníků, ale také místních obyvatel.

V roce 2015 bylo soutěžní téma spojené s cestovním ruchem a lokální gastronomií. Ta měla být založena na regionálních tradičních pokrmech, případně na pokrmech z místních surovin. Tyto podmínky splňovaly a titul excelentní evropské destinace získaly Jeseníky.

Ročník, který byl ukončen v roce 2013, se zabýval bezbariérovým cestováním a zapojily se do něj destinace, které dlouhodobě pracují na odstraňování bariér a zpřístupňují tak atraktivity lidem s handicapem, seniorům, rodinám s dětmi a dalším osobám se zvláštními potřebami. Vítězem tohoto ročníku se stalo Lipensko.

Rok 2011 přinesl dalšího vítěze, který se může pyšnit titulem excelentní evropské destinace a to v oblasti obnovy hmotného dědictví. Podmínkou účasti v tomto ročníku bylo přetvoření lokality či objektu, který patří k místnímu dědictví, na turistickou atraktivitu a titul získalo Slovácko.

Voda jako turistický cíl byla tématem ročníku, který probíhal v roce 2009, jehož vítězem se stalo Bystřicko. Destinace musely být založeny na přírodních vodních zdrojích a svou nabídkou vodní turistiky se musely snažit přispět k řešení problému sezonality, se kterou se vodní turistické cíle potýkají.

První vítěznou destinací se v roce 2008 stalo České Švýcarsko, které do soutěže vstupovalo se zaměřením na cestovní ruch a chráněná území. Podmínkou soutěže byla lokalita, produkt se musel nacházet na chráněném území nebo v jeho bezprostřední blízkosti, zároveň musel právě svou lokalitu využívat k vytvoření turistického cíle. To vše muselo být v souladu s myšlenkou udržitelnosti cestovního ruchu.

Právě podpora udržitelného cestovního ruchu je hlavní m tématem celého projektu a je akcentována v rámci všech aktivit, které se k projektu EDEN vztahují. Marketingově budou letos předešlí vítězové podporováni v oblasti PR, zvyšováno bude také povědomí o značce EDEN jako takové a to nejen na domácím trhu, ale také v příhraničí. Současně s marketingovým ročníkem, probíhá také další soutěžní ročník.

Letošní soutěžní ročník se zaměřuje na lázeňství a well-being turismus. Subjekty, které se do soutěže přihlásí, musí splňovat kritéria, která se k těmto konceptům vztahují. Léčebné lázeňství je vnímáno jako soubor léčebných služeb, které zajišťují léčbu a regeneraci, a to za využití léčivého zdroje nebo klimatických podmínek. Na regeneraci organismu se zaměřuje také well-being turismus, který své působení rozšiřuje také na prevenci zatížení organismu, mysli i duše.

Agentura CzechTourism vydává kritéria a parametry pro přihlášení do soutěže, podle kterých bude odborná hodnotící komise vybírat vítěznou destinaci v oblasti lázeňství a well-being turismu. Hodnotící komise vybere pět finalistů a absolutní vítěz bude následně vyhlášen v rámci Fóra cestovního ruchu, které se koná v listopadu.

Do soutěže se může přihlásit jakýkoliv destinační management (lokální a oblastní destinační agentury, města a obce nebo sdružení měst a obcí), který splňuje nejen požadavky letošního ročníku, ale také obecně stanovená pravidla soutěže, která souvisí s udržitelností cestovního ruchu.

Přihlášky je možné podávat do 24. 6. 2019.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
27
9. 2019
27.9.2019 - Seminář, školení
25
10. 2019
25.10.2019 - Seminář, školení
31
10. 2019
31.10.2019 - Seminář, školení
Praha, Konferenční centrum VŠCHT, Kolej Sázava
5
11. 2019
5.11.2019 - Seminář, školení
Brno, Kongresové centrum BVV
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí